PROPOZYCJA TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
1.
Zasady i metody stosowane w terapii logopedycznej
Co należy rozumieć pod pojęciem t e r
a p i i
l o g o p e d y c z n e j ?
T e r a p i a l o g o p e d y c z n a (syn. logoterapia, postepowanie logopedyczne)
obejmuje swym zasięgiem całość specyficznych , zamierzonych oddziaływań,
ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się (G.
Jastrzębowska, Olga Pelc – Pękala, 1999, s. 650).
Jakie z a s a d y należy uwzględnić w terapii zaburzeń
artykulacji?
Z a s a d y t e r a p i i l o g o p e d y c z n e j to najogólniejsze reguły, których logopeda
powinien przestrzegać i którymi powinien się kierować przy planowaniu i
prowadzeniu postępowania logopedycznego (G. Jastrzebowska, O. Pelc – Pękala,
1999, s. 651).
Przy
usuwaniu wad artykulacyjnych – poza wymienionymi w metodyce ogólnej zasadami
postępowania terapeutycznego dotyczącymi wczesnego rozpoczynania terapii,
indywidualizacji, kompleksowego oddziaływania, aktywnego i świadomego udziału,
współpracy z najbliższym otoczeniem, systematyczności i stopniowania trudności
– trzeba dodatkowo uwzględnić kilka zasad szczegółowych, które wynikają ze
specyfiki zaburzeń artykulacji. Są to następujące wskazania terapeutyczne:
·
nie należy poprawiać zniekształconej głoski,
lecz tworzyć nową,
·
każde polecenie, ćwiczenie powinno być uprzednio
wykonane przez logopedę,
·
konieczne jest częste powtarzanie przerobionego
materiału w coraz to inny sposób,
·
każda ćwiczona głoska musi być dobrze utrwalona,
zanim przejdzie się do korygowania następnej (utrwalanie głoski oznacza jej
zautomatyzowanie, tzn. że jest ona wymawiana przynajmniej w mowie
kontrolowanej),
·
konieczne jest ćwiczenie głoski w różnych
układach, kontekstach i sąsiedztwach fonetycznych,
·
nie należy prowadzić ćwiczeń na wyrazach,
których dziecko nie zna i nie rozumie,
·
nie stosować wyrazów, w których występuje więcej
niż jedna z ćwiczonych głosek,
·
zawsze pamiętać o różnicowaniu słuchowym
wywołanej głoski z jej wcześniejszą (nieprawidłową) artykulacją,
·
różnicować ćwiczoną głoskę z głoskami podobnymi
(różniącymi się jedną cecha fonologiczną),
·
przy uczeniu nowych elementów języka należy
uwzględnić ich frekwencyjność w mowie dziecka,
·
jeśli nieprawidłowa wymowa dotyczy więcej niż
jednego dźwięku, to przy ustalaniu kolejności korygowania dźwięków bierze się
pod uwagę kolejność pojawiania się ich w toku rozwoju mowy (w omawianym
przypadku kolejność wywoływanych głosek została zasadnie odwrócona),
·
przy różnych formach nieprawidłowej realizacji
dźwięków najpierw usuwa się elizje, potem substytucje, a na końcu deformacje
(syna dotyczą dwie ostatnie).
Powyższe zasady starałam się uwzględniać, planując
niniejszą terapię
Jakie m e t o d y wykorzystuje się w terapii zaburzeń artykulacji?
M e t o d a oznacza systematycznie stosowany sposób pracy
z pacjentem, zespół celowych, jasno określonych czynności, realizowanych za
pomocą odpowiednio dobranych i uznanych środków, które doprowadzą do
rozwiązania danego problemu.
Spotyka się różne kategoryzacje metod prowadzenia
terapii, a dzieli się je następująco:
I. ze względu na udział pacjenta w postępowaniu
logopedycznym – na metody pasywne i aktywne, przy czym:
1.
istotą metod pasywnych jest stosowanie narzędzi
logopedycznych, za pomocą których powodujemy właściwe ułożenie narządów mowy,
2.
metody aktywne zakładają aktywne uczestnictwo
dziecka w terapii, jego własną pracę w tworzeniu nowego dźwięku;
II. ze względu na sposób
wywoływania lub korygowania dźwięku – na metody mechaniczne,
fonetyczne, fonetyczno – mechaniczne (J. T. Kania, 1982, s.15). G.
Jastrzębowska i O. Pelc – Pękala wyróżniają w tej grupie metod również metody
lingwistyczne, przy czym:
1.
o metodach mechanicznych mówimy wówczas, gdy
głoska powstaje w wyniku mechanicznego ułożenia narządów artykulacyjnych przy
pomocy ręki, sond, szpatułek i innych instrumentów logopedycznych ,
2.
metody czysto fonetyczne polegają jedynie na
przekształceniach fonetycznych,
3.
w metodach fonetyczno – mechanicznych wyjściowy
dźwięk pomocniczy jest przekształcany w dźwięk docelowy przy pewnej ingerencji
mechanicznej,
4.
metody lingwistyczne opierają się na
wyszukiwaniu takich słów z zasobu leksykalnego dziecka, którego deformowany
dźwięk jest wymawiany prawidłowo (G.Jastrzębowska, O.Pelc – Pękala, 1999,
s.733-734).
Nieco inny podział metod ze względu na stwierdzony
rodzaj dyslalii podaje H. Rodak (1992, s.27-38) za G.Knurą i B. Neumanem.
Wyróżnili oni metody tzw. audiopedagogiczne oraz logopedyczne.
Autorzy zorientowani bardziej pedagogicznie
zalecają rozpoczynać terapię od konfrontacji pacjenta z jego wadą i
uświadomienia mu nieprawidłowego brzmienia głoski wypowiadanej przez niego.
Odmienne podejście prezentują zwolennicy metod
logopedycznych. Zalecają oni w pierwszej kolejności tworzenie produktu
dźwiękowego, przy czym dziecko z wadą nie powinno wiedzieć, jakiego dźwięku się
uczy.
W grupie klasycznych metod logopedycznych można
wyróżnić następujące ich rodzaje:
1.
metody pasywne,
2.
metody odczytywania mowy z ust (wzrokowe),
3.
metody aktywne polegające na przekształcaniu tzw.
dźwięku pomocniczego w dźwięk docelowy, tj. ten, którego dziecko ma się
nauczyć,
4.
metody wywoływania dźwięku drogą usprawniania narządów
artykulacyjnych.
Wśród powyższych metod najpowszechniej stosowana i
najskuteczniejsza jest metoda substytucyjna, zwana także metoda modyfikacji lub
przekształceń fonetycznych, a niekiedy metoda wyprowadzającą.
Metoda substytucyjna jest odpowiednia w terapii
logopedycznej tych dzieci, które dysponują prawidłowym wzorem słuchowym dźwięku
i są świadome swego błędu, ale nie mogą go pozbyć z powodu osłabionej funkcji
motoryczno – kinestetycznej narządów mowy.
Stosując powyższą metodę, należy przestrzegać
następujących zasad:
1.
zasada często powtarzanych, krótkich ćwiczeń,
2.
zasada uwzględniania samokontroli słuchowej,
3.
zasada stosowania dźwięków tzw. pomocniczych albo
wyjściowych (są to dźwięki, które dziecko wymawia prawidłowo, umie je
przedłużać i odpowiednio wzmacniać),
4.
zasada minimalizacji akcji związana z prawem ekonomii
ruchu( jej uwzględnianie ma doprowadzić do wytworzenia przez dziecko dźwięku
nie tylko prawidłowego pod względem artykulacyjnym, ale także lekko i
delikatnie, gdyż w przeciwnym razie nie przekształci się on w dźwięk docelowy;
m.in. H. Rodak (1992, s. 38 – 39) radzi, aby na izolowanym dźwięku nucić znane
melodyjki, wiadomo bowiem, że podczas śpiewu dźwięki „atakowane” są miękko).
Celom tym służy również zaproponowane w przywołanej powyżej pozycji (s.33)
wymawianie nowych dźwięków z zamkniętymi oczami. Ma to powodować u dziecka
większą świadomość wrażeń dotykowych i kinestetycznych artykułowanych głosek.
Na etapie wywoływania dźwięków wykorzystam głównie
powyższą metodę, stosując przekształcenia zaproponowane w pracach przywołanych już wielokrotnie autorów: H.
Rodak i J. T. Kani.
Przy tych przekształceniach, które należą do metod
aktywnych, zastosuję także elementy metod pasywnych, podczas których np.,
przyciskać będę istotne dla wywołania
konkretnego dźwięku narządy artykulacyjne syna. Takie bowiem łączenie metod
jest skutecznym sposobem osiągnięcia zamierzonych celów.
2. Etapy pracy korekcyjnej
W przypadku terapii zaburzeń artykulacji zasadniczo
wyróżnia się trzy e t a p y p r a c y korekcyjnej:
1.
etap przygotowawczy,
2.
etap wywoływania dźwięku,
3.
etap utrwalania (A. Sołtys –
Chmielowicz, s.70-71 Waday wym., J. Kania, 1982, s.).
G. Jastrzębowska i O. Pelc – Pękala (1991, s.
734-73736) wyróżniają ponadto etap czwarty polegający na automatyzacji wywołanego dźwięku.
v
E t a p
p r z y g o t o w a w c z y to
zespół czynności przygotowujących do właściwej pracy logopedycznej. Są to
różnego rodzaju ćwiczenia:
- usprawniające narządy
artykulacyjne
- słuchowe,
- oddechowe,
- rytmizujące.
W przypadku syna istotne będą dwa początkowe
rodzaje ćwiczeń.
v
E t a p
w y w o ł y w a n i a d ź w i ę
k u zwany także e t a p e m
w ł a ś c i w e j p r a c y
l o g o p e d y c z n e j (G. Jastrzębowska, O. Pelc – Pękala) polega na
wywoływania w izolacji prawidłowej artykulacji zaburzonej głoski. Przebiega to
w następujący sposób:
- logopeda pokazuje dziecku
właściwy danej głosce układ artykulacyjny, uświadamia dziecku właściwe danej
głosce odczucie kienestetyczne (tj. Pokazuje mu układ języka, warg, miejsce i
sposób kontaktu narządów artykulacyjnych),
- dziecko, naśladując
logopedę, podejmuje próbę odtworzenia obserwowanego układu artykulacyjnego,
- dziecko podejmuje
samodzielną próbę wypowiedzenia głoski.
v
E t a p
u t r w a l a n i a wywołanego
dźwięku, stabilizowania go w mowie kontrolowanej, polega na utrwaleniu
prawidłowej artykulacji w izolacji, w sylabach i w wyrazach we wszystkich
możliwych pozycjach (tj. w nagłosie, śródgłosie i wygłosie) i sąsiedztwach
fonetycznych. Osiągnięcie poziomu prawidłowej wymowy dźwięku w mowie
kontrolowanej można już uznać za znaczący sukces terapeutyczny.
v
E t a p a u t o m a t y z a c j i w y w o ł a n e g o d ź w i ę k u to etap realizowania go w mowie
spontanicznej, czyli wypracowania umiejętności autokontroli i autokorekcji.
Automatyzacja dźwięku polega na oderwaniu od świadomości faktu wymowy, dzięki
utrwaleniu wzorców kinestetyczno – ruchowych i autokontroli słuchowej.
Przywołane powyżej zasady, metody i etapy pracy
logopedycznej znajdą zastosowanie w niniejszej propozycji terapii.
2.1. E t a p
p r z y g o t o w a w c z y - w
zasadzie wspólny wszystkim nieprawidłowym realizacjom dźwięków stwierdzonym u
mojego syna - polegał będzie na długim (w przypadku deformacji) usprawnianiu
narządów artykulacyjnych (głównie języka i warg) oraz na ćwiczeniach słuchu
fonematycznego. Wskazane byłoby, aby ćwiczenia artykulacyjne wykonywane były
przed lustrem w celu naśladowania przez dziecko ruchów dorosłego. Czas ćwiczeń
nie może być długi, najlepiej 10 – 15 min. po kilka razy dziennie.
Ćwiczenia języka
Celem ćwiczeń jest doskonalenie funkcjonowania wszystkich
części tego narządu oraz nauczenie syna świadomego nad nim panowania. Podczas
pracy należy również pamiętać o stopniowym zwiększaniu tempa wykonywanych
zadań. Aby dziecko nie było znużone,
najlepiej ćwiczenia te wykonywać w zabawie.
Ø Pokaż język (tak, jak
czasem, kiedy jesteś niegrzeczny).
Ø Jak żmija porusza żądłem?
(Długi, cienki, ruchliwy język, wysuwający się we wszystkie strony).
Ø Spróbujmy zrobić z języka:
- szpilkę (bardzo cienki język),
- skocznię narciarską lub
zjeżdżalnię,
- koci grzbiet,
- łyżkę (język lekko stulony z
uniesionym do góry końcem),
- łopatkę (płaski, szeroki język),
- szufelkę
(uniesione lekko boki języka, płaski środek),
- rurkę
(chcemy wypić sok, a nie mamy czym).
Ø Pokaż, jak:
- kot pije mleko (szybkie, krótkie ruchy języka w
przód, do góry i do tyłu),
- miś oblizuje się po zjedzeniu miodu (staranne
oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach; język wolno krąży dookoła
zaczynając raz od lewej, raz od prawej strony),
- woźnica zatrzymuje konia,
- warczy motor.
Ø Spróbujemy zrobić językiem
kółko do gry w serso
- teraz dużo kółek (wiele ruchów okrężnych języka).
Ø Teraz pojeździmy na koniku
(kląskanie).
Ø Wszystkie podstawowe ruchy
języka można wykonać w zabawie o nazwie „Języczek – wędrowniczek”. Prowadzący
może ułożyć do niego fabułę. W ćwiczeniu tym język „wędrując” dotyka:
- wargi górnej,
- wargi dolnej,
- kącików
ust,
- stara
się sięgnąć do nosa, do uszu,
- „liczy
zęby” dolne i górne, dotykając końcem każdego z nich po stronie
zewnętrznej i zewnętrznej,
- dotyka
dziąseł na górze i na dole,
- głaska
wargi,
- masuje
podniebienie, starając się sięgnąć aż do tylnej ściany gardła i z
powrotem.
Ø Stosujemy jednocześnie
uklepywanie języka, masowanie, uciskanie, szczególnie istotne przy
międzyzębowości.
Ćwiczenia warg
Ø Spróbujmy pokazać, jak
wyglądają:
- wesołe usta (płaskie wargi – rozciągnięte od ucha
do ucha, jak przy wymowie głoski „e”, dodatkowo kąciki warg uniesione jeszcze
ku górze),
- smutne (podkówka),
- obrażone (wargi nadęte),
- złe (wąski, cienki pasek),
- wargi w ciup (ściągnięte i wysunięte do przodu).
- A jak wyglądalibyśmy bez warg? (Wargi wciągnięte
do wewnątrz.)
Ø Wymawiamy teraz na zmianę: i
– y, i – u.
Ø A teraz zamieniamy się w
małe dzidziusie. Będziemy ssać smoczek. (Naprzemienne wciąganie i wypychanie
warg.)
Ø Potrzebny nam lejek, ale go
nie mamy. Musimy zrobić go z warg.
Ø Spróbujmy pokazać, jaki
pyszczek ma rybka. (Wargi wysunięte do przodu, rozszerzone na końcu.)
Ø Chcemy pocałować mamę, ale
ona jest daleko. Musimy wysunąć wargi do przodu. Cmokamy.
Ø Pokażmy, jak wygląda ryjek
świnki. (Wargi wysunięte do przodu, lekko rozchylone na brzegach.)
Ø Robimy z warg dziobek ptaka.
(Złączone wargi wysunięte daleko do przodu.)
Ø Próbujemy zrobić z buzi
pyszczek wielbłąda. (Górna warga wystaje nad dolną, lekko ja przykrywa.)
Ø Jak warczy zły pies? (Unosi
górna wargę, pokazuje zęby.)
Ø Jak królik zajada trawę?
(Górna warga pracuje we wszystkich płaszczyznach.)
Ø Jak wiewiórka gryzie
orzechy? (Pracuje dolna warga.)
Ø Jak śmieje się koń?
(Uniesiona do góry górna warga, widać wszystkie zęby. Górna warga jest
ruchliwa.)
Ø Jak królikowi wystają zęby?
(Wysunięta do przodu warga górna, cofnięta warga dolna, widoczne górne żeby.)
Ø Czy potrafisz:
- utrzymać górną wargą słomkę (ołówek),
- schwytać wargami krople deszczu (uniesiona do góry
głowa; wargi „chwytają” krople; dziecko je „wypija”),
- schwytać deszcz dolna wargą (warga dola wysunięta,
ruchliwa żuchwa),
- utrzymać prosto samymi wargami słomkę, lizak,
rurkę.
Ø Spróbuj samymi wargami wziąć
ze spodka cukierek (małych rozmiarów).
Następnie spróbuj to samo zrobić językiem (albo jego
koniuszkiem).
Ø Pokaż, jak chłodzisz wargami
zupę.
Ø Zamykanie szczęk uzyskujemy
polecając dziecku np., żucie kawałka bułki. Pamiętamy przy tym, aby zęby nie stykały się ze sobą
ani zbyt silnie na siebie nie zachodziły, lecz zbliżały się nawzajem do siebie.
Ćwiczenia
słuchu fonematycznego
Usprawnianie słuchu
fonematycznego jest konieczne, ponieważ syn nie do końca rozróżnia głoski „l” i
„r”, zastępując jedne drugimi, albo je
mieszając ze sobą. W takiej sytuacji ćwiczenia przygotowawcze będą miały za
zadanie nauczenie odróżniania mylonych dźwięków poprzez prezentację właściwego
brzmienia wyrazów z tymi głoskami. Na początku będą to wyrazy, które mają w
swej budowie tylko jedną z wiadomych głosek (ewentualnie dwie identyczne).
Ø „l”
: lato, lek, loki, Ola, tylko, zalew, molo, gol, motyl, bal, lalka, Lolek;
Ø „r”
: rak, rok, ryba, pranie, pora, bronić, braki, kara, barki, bar, bór, rurka,
rower.
Ćwiczenia poprzedzające bezpośrednio wywoływanie
szeregu szumiącego :
q szybkie powtarzanie głoski
l-l-l... przy szeroko otwartych ustach,
q szybkie powtarzanie
t-t-t..., d-d-d...,n-n-n..., w taki sposób, aby czubek języka uderzał o wałek
dziąsłowy,
Dzięki
tym ćwiczeniom można ponadto uświadomić dziecku różnicę między t,d,n dziąsłowym
a zębowym (propozycje za: G. Jastrzębowską i O. Pelc Pękalą). Dodatkowo ćwiczenia te mogą one
spowodować (chociaż na krótko) uniesienie masy języka nieco ku górze, a poprzez
to czubek języka nie będzie tak widoczny przy wymowie głosek
przedniojęzykowo-zębowych t,d,n.
Ćwiczenia poprzedzające bezpośrednio wywoływanie
szeregu syczącego:
q wymawianie przed lustrem „a”,
pamiętając o tym, aby język leżał na dnie jamy ustnej, następnie stopniowo
należy podnosić żuchwę, pilnując jednocześnie płaskiego położenia języka,
q przyciskanie języka do
wewnętrznej powierzchni zębów dolnych,
q dmuchanie przez rurkę i do
rurki, gwizdanie, dmuchanie na wprost po to, aby wytworzyć rowek na języku,
q nauka prawidłowego połykania
(propozycje za: A. Sołtys – Chmielowicz).
Ćwiczenia poprzedzające pracę nad prawidłowym
wymawianiem szeregu
ciszącego:
q ssanie cukierka, z tym że
należy pilnować, by środek grzbietu języka ćwiczącego całkowicie przylegał do
podniebienia twardego (propozycja H. Rodak),
q ćwiczenia „kociego grzbietu”
(proponowana przez A. Sołtys – Chmielowicz).
2.2. E t a p w y w o ł y w a n i a i u
t r w a l a n i a d ź w i ę k ó w
Przy seplenieniu międzyzębowym znawcy tematu
zgodnie uważają, że korektę należy zacząć od wywoływania szeregu szumiącego po
to, aby cofnąć masę języka maksymalnie ku tyłowi. Najlepszy efekt daje
rozpoczynanie tego szeregu od głoski „cz”, dla której punktem wyjścia jest „t”
dziąsłowe powtarzane wielokrotnie przy zaokrągleniu warg i przyciśnięciu
policzków w okolicy kącików ust.
T
→ T → C
Nie należy mówić dziecku, że wypowiada głoskę „cz”,
lecz „t” nieco inaczej (A. Sołtys Chmielowicz, Wady..., s.79).W podobny sposób
postępujemy w wielu przypadkach.
Utrwalanie:
Po jej wywołaniu zaczynamy łączyć ją z
samogłoskami, zaczynając –ze względu na zrozumiałość mówienia - od jej pozycji
w nagłosie, następnie w wygłosie, kończąc zaś na śródgłosie. (Zasada ta będzie
stosowana konsekwentnie we wszystkich ćwiczeniach tego typu.)
·
cza, cze, czo, czy, czu;
·
acz, ecz, ocz, ucz, ycz, icz;
·
acza, oczo, uczu, ycze, iczy.
Następnie głoskę tę wprowadzamy do wyrazów,
pamiętając jednocześnie, aby dziecko wypowiadało ją krótko i energicznie:
·
czapka, czapla, czajka, czajnik, czoło, czub, czepek, czekolada,
czytanka, czekać, czytelnik, człowiek, cztery, czwarte, czkawka;
·
płacz, klacz, biegacz, badacz, trębacz, warkocz, klucz, miecz, bicz,
obręcz, poręcz;
·
kaczka, paczka, teczka, beczka, mleczka, łączka, laleczka, bułeczka,
apteczka, doniczka, jęczmień, licznik, poczta, kolczyk;
·
kończymy, wprowadzając utrwaloną głoskę do dłuższych fragmentów tekstu
i zdań typu:
-
czarne oczy,
-
czołowy biegacz,
-
tabliczka czekolady,
-
zapieczętowana paczka.
-
Czarek czyta czasopisma.
-
Jareczek ma czerwoną czuprynę.
-
Babcia zabrała wnuczka na wycieczkę.
-
Długie liczenie na liczydłach jest męczące.
Wywoływanie „dż”
I
sposób: można zastosować sposób
analogiczny jak przy jak przy wymowie
„cz”, z tym że głoską wyjściową będzie w tym wypadku „d” dziąsłowe, czyli:
D
→ D → З
II
sposób: uruchamiając wiązadła głoskowe
przy wymowie : „cz” uzyskujemy „dż”,
C
→ З
Utrwalanie:
·
dża, dże, dżo, dżu, dży;
·
adż, edż, odż, udż, ydż;
·
adża;
·
dżokej, dżungla, dżem, dżentelmen, dżdżownica, dżdżysty, dżudo;
·
brydż;
·
drożdże, jeżdżą, gwiżdżą, miażdżyć.
·
Janek ćwiczy dżudo.
Pociąg odjeżdża.
Tadek ładnie gwiżdże.
Dżokej ujeżdża konia.
Dzieci lubią dżem.
Wacek jest dżentelmenem.
Drożdżowy placek z dżemem jest dobry.
W czasie dżdżu z ziemi wychodzą dżdżownice.
Wywoływanie
„sz”
I
sposób: z przedłużonego „cz” wyprowadzamy „sz”, czyli
C
→ S
II
sposób: osłabienie wibracji, wymawianie coraz ciszej „r” przy jednoczesnym
zaokrągleniu warg przekształci ją w „sz”,
III
sposób: polecamy unieść czubek języka do wałka dziąsłowego, sami zaś
przyciskamy jego policzki do zębów trzonowych, otrzymując dzięki temu pożądane
zaokrąglenie warg, następnie polecamy
dziecku mocno dmuchać,
R
→ S
Utrwalanie:
·
sza, sze, szo, szu, szy, szą:
·
asz, esz, osz, usz, ysz, isz;
·
asza, oszo, uszu, esze, yszy, iszy;
·
szafa, szata, szalik, szabla, szachy, szatnia, szopa, szum, szuflada,
szew, szept, szelki, szyja, szyna, szydło, szkapa, szklanka, szklo, sznurek,
sznurowadło, szpak, szpilka, szpinak, szpital, szron, sztandar, sztuka;
·
gulasz, mysz, afisz, klosz, kalosz, tusz, plusz, kapelusz, dorsz,
marsz, lemiesz;
·
podeszwa, myszka, biszkopt, broszka, gruszka, puszka, poduszka,
mieszkanie, muszla, baszta, kasztan, większy, lepszy, orszak, Warszawa,
warsztat, bursztyn;
·
szara myszka,
blaszana puszka,
szpitalne nosze,
obszerne mieszkanie.
W szafie są szerokie szuflady.
Zbyszek pisze wiersze.
Szymek jest leniuszkiem.
Na poddaszu mieszkają szpaki.
Wywoływanie
„ż”
I
sposób: udźwięcznienie „sz” powoduje uzyskanie „ż”
S
→ Z
II
sposób : z przedłużonego „dż” uzyskujemy „ż”,
З
→ Z
Utrwalanie:
·
ża, że, żo, żu, ży;
·
aż, eż, oż, uż, yż, iż;
·
aża, ożo, eże, użu, yży;
·
żal, żaba, rzadki, żagiel, żarówka, żona, żołądek, rzodkiewka, żuk,
żółw, rzut, żółty, żółtko, rzeka, rzepa, rzemień, żyto, żyła, żyletka, żyrafa,
rząd, żądło, rzęsa, żmija, żwir, żłób;
·
„ż” na końcu traci dźwięczność, więc przykładów brak.
·
wierzba, łyżwy, brzuch, brzeg, olbrzym, grzyb, grzbiet, grzmot, grzywa,
grzęda, mżawka, inżynier, wrzos, wrzawa, wrzesień, bażant, marzenie, jarzyna,
warzywa, jarzębina, pożar, orzech, orzeł, morze, korzeń, kożuch, pożytek,
porządek, róża, burza, kałuża, podwórze, pierze, wieża, leżak, koleżanka,
talerzyk, dyżur, drużyna, drążek;
·
żarówka jarzeniowa,
obrażona koleżanka,
dojrzałe żyto,
burzliwe
morze;
Katarzyna zbiła talerzyk.
Chmurzy się i grzmi.
Rzeka płynie do morza.
Wiatr uderzył
w żagle.
Podczas
wykonywania ćwiczeń związanych z wprowadzaniem głosek szumiących dodatkowo
można stosować techniki zaproponowane przez Van Ripera (H. Rodak, 1992, s. 35)
polegające na sygnalizowaniu dziecku
poprzez unoszenie dłoni do pionu miejsca
położenia języka przy dziąśle lub np. mówienie w wolnym tempie.
Po wywołaniu szeregu szumiącego przystępujemy do
znacznie trudniejszego wywoływania szeregu syczącego poprzedzonego intensywną
gimnastyką języka (odpowiednie ćwiczenia zostały zasygnalizowane w etapie
przygotowawczym ).
Pracę nad tym szeregiem rozpoczynamy od wywołania
głoski „s”.
Wywoływanie „s”
I sposób: przy przedłużonej
artykulacji „f” polecamy dziecku zbliżyć siekacze i uśmiechnąć się,
F → S
II sposób, który może nie
przynieść efektów, ponieważ syn „t” wymawia międzyzębowo: przedłużając
delikatnie wymowę „t”, a zarazem zbliżając siekacze i cofając kąciki ust,
uzyskujemy „tsss”, następnie zaś łączymy z samogłoskami. (Powyższe metody dadzą
skutek przy płaskim ułożeniu języka.)
III sposób: wykorzystujemy
ułożenie warg typowe dla samogłoski „i”, a następnie polecamy długo i mocno
kierować powietrze na palec wskazujący, który dziecko trzyma przed ustami w
linii środkowej; nie wolno dziecku przy tym dmuchać.
IV sposób: układamy zapałkę
wzdłuż rowka językowego, lekko przyciskamy i polecamy zbliżyć zęby, uśmiechnąć
się i powtórzyć „s”,
V sposób: zawiązany supełek
wkładamy między dolne jedynki, a kiedy dziecko go wyczuje, polecamy wymówić
długie „a” i stopniowo zbliżać siekacze, starając się jednocześnie znaleźć
czubkiem języka supełek; uzyskujemy w ten sposób „asss”, (propozycje A. Sołtys
– Chmielowicz, Wady, s.81)
VI sposób: wkładamy
poprzecznie zapałkę między siekacze i polecamy wypowiadać „s” w taki sposób,
aby jej nie zgubić (sposób I. Styczek),
Utrwalanie:
·
sa,
se, so, su, sy;
·
as,
es, os, us, ys, is;
·
asa, ese, oso, usu, ysy, isy;
·
sad, sala, salon, sanki, sałata, samolot,
samochód, sok, sowa, sopel, sokół, sobota, sól, sum, sufit, supeł, suwak,
sukienka, sen, sekunda, syn, sypialnia;
·
as, las, bas, hałas, atlas, kompas, ananas, nos,
los, kos, włos, głos, klos, kaktus, pies, magnes, lis, bis, napis, wąs, kęs;
·
asfalt, blask, wosk, kiosk, pisk, laska, maska,
opaska, wioska, deska, miska, pisklę, oklaski, kapusta, wystawa, majster,
gimnastyka, plastry, balsam, wstyd, garstka i inne;
·
słodki sok,
spokojny
sen,
smutna
piosenka,
wąskie
spodnie;
Pies
stoi smutny.
Sarenka
skubie listki.
Jaskółka
karmi swoje pisklęta.
Włosy są
spięte spinką.
Wywoływanie „z”
I sposób: uruchamiamy
wiązadła głosowe podczas wymawiania „s”,
S → Z
II sposób: rozciągamy
szeroko wargi podczas wymawiania „w” w taki sposób, aby zęby były widoczne
podczas artykulacji, można powiedzieć dziecku, żeby się uśmiechało,
V → Z
Utrwalanie:
·
za, ze, zo, zu, zy;
·
aza, eze, ozo, uzu, yzy, izy;
·
zapal, zapach, zagon, zamek, zamęt, zakład,
zawód, zachód, zapałki, zabawki, zagadka, zakładka, zatoka, załoga, zaleta,
zawieja, zabytek, zakątek, zuch, zupa, zero, znak, zmartwienie, zbroja, zdanie,
zdrowie. zgiełk, zgoda, zlew, złoto, zmrok zebra;
·
izba, jazda, gwiazda, jezdnia, gwiazda, ozdoba,
fantazja, blizna, egzamin, łza, benzyna, bzdura, wzrok;
·
znaleziona zguba,
złoty
zegarek,
zdany
egzamin,
wiązanka
niezapominajek;
Mama
zabrała wazę z zupą.
W
wazonie jest wiązanka bzu.
Mazgaj
ma łzy na zawołanie.
Pies
zjadł pyzy i oblizał się.
Wywoływanie „c”
I sposób: przy otwartych
ustach kładziemy czubek języka na wewnętrzną powierzchnię dolnych zębów i
staramy się wytworzyć dźwięk „t” (będzie on zbliżony do „c”), następnie
polecamy zbliżyć zęby,
T → C
Utrwalanie:
·
ca, ce, co, cu, cy;
·
ac, ec, oc, uc, yc, ic;
·
aca, ece, oco, ucu, ycy, icy;
·
cały, córka, cukier, cel, cegła, cena, cela,
cement, cebula, celofan, cyrk, cytryna;
·
plac, pajac, noc, koc, owoc, piec, palec, malec,
kolec, kupiec, chłopiec, pomoc, koniec, lipiec, wieniec, widelec, latawiec,
hamulec, jałowiec, zając;
·
taca, placek, ocet, kocyk, ocean, motocykl,
plecak, abecadło, plecy, ulica, tablica, kotwica, kamienica
·
cyrkowy pajac,
bolący
palec,
placek
owocowy,
umocowana
kotwica;
Lucynka
obiecuje pomóc koleżance.
Ulica
pędzi motocykl.
Cynk i
cyna to cenne metale.
Cukierki
są w celofanowej torebce.
Wywoływanie „dz”
I sposób: udźwięcznienie
„c” daje w efekcie „dz”, czyli:
C → З
Utrwalanie:
·
dza, dze, dzo, dzu, dzy;
·
w wygłosie „dz” staje się bezdźwięcznym „c”,
stąd brak przykładów;
·
adza, edze, odzo, udzu, ydzy;
·
dzbanek, dzwonek, dzwonnik, dzwonnica;
·
władza, sadzawka, sadzonka, ogrodzenie,
rodzynki, cudzy, miedza, kukurydza, rydze, widzenie, pieniądze, jędza, pędzel,
wędzonka;
·
dzwonnica przy drodze,
cudze
pieniądze,
dzbanek
kukurydzy,
zardzewiałe
ogrodzenie;
Na
dzwonnicy wisi dzwon.
Na
podłodze leży pędzel.
Chłopcy
pędzą w kierunku sadzawki.
Koledzy
wzajemnie się
Każdą głoskę
należy wywołać i utrwalić zgodnie z zaproponowaną przeze mnie kolejnością.
Kolejnym etapem będzie korygowanie dźwięków
zniekształconych, czyli intedentalnego wymawiania szeregu ciszącego. Praca nad
ich prawidłowym brzmieniem jest – zdaniem A. Sołtys – Chmielowicz – znacznie
trudniejsza niż uzyskiwanie zębowych czy dziąsłowych. Najczęściej wychodzi się
od serii ćwiczeń „kociego grzbietu” i od przekształcania głoski x'. Precyzja
wykonania tego ćwiczenia wpływa znacząco na osiągnięcie zamierzonego celu.
Wywoływanie „ś”
I sposób: wymawiamy długo i
szeptem spółgłoskę x' nie zmieniając przy tym pozycji języka i wytwarzając
odpowiednie zaokrąglenie warg ze ściśniętymi kącikami ust,
X' → Ś
II sposób: postępujemy jak
wyżej wymawiając „i” lub „j”, zatem;
I, I → Ś
III sposób: w czasie wymawiania
długiego „s” polecamy, aby dziecko cofnęło czubek języka jak najdalej od zębów
i umieściło go na dole jamy ustnej,
S → Ś
Utrwalanie:
·
jeżeli pojawi się problem łączenia nowo
wywołanej głoski z samogłoskami, na początku należy wprowadzać sylaby typu śi
(”i” jest samogłoską wysoką) i takie wyrazy jak: siny, siwy, sito, sikorka,
następnie łączymy „ś” ze spółgłoskami miękkimi, np. śmiech, świeci, ściga,
śniadanie, śliczny (A. Sołtys – Chmielowicz, Wady, s.83), jeśli nie - pracujemy tradycyjnie, czyli w
oparciu o następujące sylaby i słowa:
·
sia, sio, się, siu, si;
·
aś, eś, oś, uś, yś, iś;
·
asia, osio, esie, usiu, ysi, isi;
·
siano, siatka, siodło, siedem, siniak, sikawka,
ślad, ślina, śmiech, śmietana, śniadanie, śpiew, świt, środa, świat, świerk,
światło;
·
oś, coś, ktoś, struś, tatuś, wieś, miś, ptyś,
ryś, nosi, prosi, znosi, kosi, zanosi;
·
nasiona, jesień, sąsiad, maślak, myśl, myśliwy,
taśma, uśmiech, baśń, wiśnia, naleśnik, huśtawka, książka, księżyc;
·
leśna roślina,
ślad na
śniegu,
naleśnik
z wiśniami,
śmiały
myśliwy;
Wiatr po
lesie roznosi nasiona świerku.
Siostra
Basi nabiła sobie siniaka.
Na
śniadanie są maślane bułki.
Olesiu,
zanieś sito sąsiadowi – prosi mamusia.
Wywoływanie „ź”
I sposób: udźwięcznienie
„ś” daje w rezultacie „ź”,
Ś → Ź
Utrwalanie:
·
zia, zie, zio, ziu, zi;
·
azia, ozio, ezie, uziu, izi;
·
ziarna, zioła, ziemia, ziemniak, ziele, zielony,
zięba, zima, źle, źródło, źrebię, źrenica;
·
groźba, rzeźba, koźlę, raźno, łaźnia, woźna,
groźny, późno, kuźnia, luźny, bliźniak, wyraźny;
·
mroźna zima,
raxne
źrebaki,
zimny
październik,
orzeźwiajace
źródło;
W
zielonym wazonie są bazie.
Woźnica
wiezie ziemniaki.
Józia ma
pełną buzię poziomek.
Kazio
przyjaźni się z Ziutką.
Wywoływanie „ć”
I sposób: w czasie
wymawiania sylaby „ti” cofamy język do tyłu za pomocą łopatki,
TI → Ć
II sposób: łączymy miękkie
„ti” ze spółgłoską „ś”
TI + Ś
Utrwalanie:
·
cia, cie, cio, ciu, ci;
·
ać, oć, uć, eć, yć, ici;
·
acia, ocio, ecie, uciu, yci, ici;
·
ciało, ciastko, ciotka, ciupaga, cień, cielę,
cienki, ciepło, ciemno, ciężar, ćma, ćwikła, ćwiartka, ćwiczenie;
·
płakać, malować, wilgoć, paproć, sieć, łokieć,
nić, pięć, pamięć, kość, gość, maść, opowieść;
·
Maciek, kocioł, bocian, kociak, kącik, babcia,
dowcip, berecik, bucik;
·
cienka nić,
ciągłe
ćwiczenia,
łaciate
cielę,
ciężki
kocioł;
Dzieci
lubią ciastka.
Po
moście pędzi pociąg.
Maciek
chciał kupić ciupagę.
Bociek
odleciał do ciepłych krajów.
Wywoływanie „dź”
I sposób: w czasie
wymawiania długiego i mocnego „ń” zaciskamy nos,
Ń → З
II sposób: podczas
wymawiania „di” powoli przyciskamy czubek języka
DI → З
Utrwalanie:
·
dzia, dzio, dzie, dziu, dzi;
·
adzia, odzio, udziu, edzie, ydzi, idzi;
·
działo, działka, dziadek, dziób, dziupla,
dziura, dzień, dzieło, dzieci, dziennik, dziewczynka, dziąsło, dzięcioł, dzik,
dziwak, dźwig, dźwięk, dźwignia;
·
łodzie, przechodzień, budzik, grudzień,
przedział, tydzień, wędzidło, gwoździe, łabędzie, żołędzie;
·
dziób łodzi,
dzikie
łabędzie,
dźwięk
budzika,
dziesięć
gwoździ;
Budzik
budzi dzieci.
Zdziś
dźwiga miedziany dzban.
Za
tydzień będzie grudzień.
Madzia
sadzi na działce goździki.
Na etapie utrwalania znajdą się
również wypowiedziane przez syna słowa, w których „l” bądź „r” pojawiło się we
właściwych pozycjach w wyrazie, np.
- „r”: worek,
farby, v'ev'urka, krawaty, źyrafa, źegar, śpadoγron, b'urko, gury,
kretk'i, rower, traktor, torn'iśter
i inne;
- „l”
: balon cebula, pateln'a, źelaśko, lampa,
śklank'i, kluć, kloćk'i, śamolot.
Kolejnym zadaniem będzie
wypracowanie prawidłowego brzmienia wyrazów, w których pojawiły się
nieprawidłowości z użyciem tych dźwięków
w nagłosie, wygłosie i śródgłosie:
nagłos:
- „r”
: (brak przykładów),
- „l”
: rusterko;
wygłos:
- „r”
: v'adlo,
- „l”
: foter, parasor, motyr, ur;
śródgłos:
- „r”
: (brak przykładów)
- „l”
: karaf'or, terefon, v'iderec, buterka,
barony, xurainoga, krei, okurary, ure, prarka.
Następnym
etapem będzie praca nad nowymi wyrazami typu orlę, orlątko, karliczek, umarli,
rulon, rogal, galaretka i inne, lub nad tymi, które -niewłaściwie wymawiane
- pojawiać się będą w słowniku czynnym
syna.
Jeżeli
terapia nie będzie przynosić pożądanych efektów, należy ją uzupełniać i
korygować.
2.3.
E t a p a u t o m a t y z a c j i w y w o ł a n e g o d ź w i ę k u
Na tym etapie ćwiczeń planuję przerabianie takich
wyrazów, w których wystąpią - oprócz „r” - głoski tego samego szeregu lub dwóch
różnych szeregów dentalizowanych, z czasem zaś wszystkich trzech łącznie.
·
Staszek, listonosz, racuszki, zeszyty, książki, szaraczek, przyniosły,
brzuszek, szyszka, wszystkie, zwierzątka, zajączek, braciszek, towarzysze,
spiżarka, zamaszysty, śpieszy, srodze, puszysty, wstążki, zeszyty, książki,
prysznic, smaczne, szykować, szczaw, zawsze, przystaje, siedzą, płaszcz,
czasami, stwierdzić, szałas, barszczyk, zobaczyć, stojące, sosny, zdarza,
wrzos, przemarzniętych, zwożą, pierwszy, zeszła, Zgierz, podskoczył, podejść,
opancerzony, szczerze, słonecznik, pesteczka, skaczą, bluszcz, gąszcz, kości,
szczypiorek, świadectwa, świstaki, maszerować, towarzystwo, lećcie, dziećmi,
radość, śmieci, począć, stolarz, zaczyna, bluzeczka, koleżance, skacze,
oczyścić, zadzwonić, strażacka,
zachwyca, przywozić, umieścić, zniszczonej, zaskroniec, zadzwonić;
·
księżyc, rozśmieszyć, czystsze, rozłożyście, spóźnisz się, zaprzyjaźnić
się, suszyć, zniszczyć, zaskoczyć, zamaszyście, zasadzisz.
Uważam, że pracę terapeutyczną można zakończyć, a
raczej kontynuować opracowując utwory przeznaczone dla dzieci, głównie w formie
wierszy czy zagadek, z takimi bowiem syn mój najchętniej obcuje. Spośród wielu
takich utworów spełniających wymogi kształtowania poprawnej artykulacji głosek
a ponadto posiadających niezaprzeczalne walory estetyczne i wychowawcze,
wybrałam kilka. Oto one:
TECZKA ZOSI
Krzyk i hałas słychać z
teczki:
Zróbże, Zosiu, porządeczki!
Płaczą kredki i ołówki.
Połamały im się główki.
Płacze książka z wielkim
kleksem.
Wstyd mieć w teczce taka
beksę!
Gumka – myszka myśli sobie:
- Ma być czysto? Ja to
zrobię.
W. Broniewski
WSZYSCY DLA WSZYSTKICH
Murarz domy muruje,
Krawiec szyja ubrania,
Ale gdzieżby co uszył,
Gdyby nie miał mieszkania/
A i murarz by przecie
Do roboty nie ruszył,
Gdyby krawiec mu spodni
I fartucha nie uszył.
Piekarz musi mieć buty,
Więc do szewca iść trzeba.
No, a gdyby nie piekarz,
To by szewc nie miał
chleba.
Tak dla wspólnej korzyści
I dla dobra wspólnego
Wszyscy muszą pracować,
Mój maleńki kolego.
J. Tuwim