Rozdział pierwszy
  Rozdział pierwszy cz.2
  Rozdział drugi
  Kontakt
  Pliki

Plansza trzecia

Plansza trzecia

·                   ¶limak                    +

·                   ¶wieczka              ¶f'ećka, c→ć;

·                   ksi±żka                 k¶o¶ka, s→¶;

·                   wi¶nie                      +

·                   ziemniaki                  +

·                   guziki                        +

·                   ciel±tko                      + 

·                   nici                             +

·                   dzięcioł                      +

·                   dĽwig                         +

·                   żołędzie                  Ľouenзe, z→Ľ.

·                   gwoĽdzie                   +

 

 

Plansza czwarta

·                   tramwaj                       +

·                   cytryna                    ćitryna, c→ć, y→i;

·                   drabina                         +

·                   krowa                           +

·                   gruszka                    gru¶ka, s→¶;

·                   spadochron              ¶padoγron, s→¶;

·                   radio                              +

·                   ryby                               +

·                   parasol                      para¶or, s→¶, l→r;

·                   tarka                               +

·                   torniter                     torńi¶ter, s→¶.

·                   rower                             +

 

Plansza pi±ta

·                   kot                                   +

·                   kura                                  +

·                   konewka                          +

·                   b±k                                   +

·                   kielnia                      ¶paγelka, s→¶.

·                   rakieta                             + 

·                   siekiera                            +

·                   kredki                              +

·                   garnek                             +

·                   kogut                               +

·                   chor±giewki                    +

·                   choinka                           +

 

Plansza szósta

·                   wałek                               +

·                   worek                              +

·                   krawaty                           +

·                   wieszak                        v'e¶ak, s→¶;

·                   wiewiórka                        +                 

·                   fotel                            foter, l→r;

·                   farby                               +

·                   żyrafa                          Ľirafa, z→Ľ;

·                   agrafka                            +

·                   filiżanka                  f'iliĽanka, z→Ľ;

·                   fiołki                         

·                   kalafior                    karaf'or, l→r.

 

 

Plansza siódma

·                   balon                            +

·                   buty                               +

·                   cebula                      ćebula, c→ć;

·                   bilet                                +

·                   grabie                              +

·                   grzebień                    gĽeb'eń, z→Ľ,

·                   patelnia                            +

·                   pompka                            +

·                   piłka                                 +

·                   pióro                          dugop'i¶, s→¶, u→О

·                   małpa                                +        

·                   miotły                               +

 

Plansza ósma

·                   talerz                          tale¶, s→¶;

·                   telefon                        terefon, l→r;

·                   młotek                              +

·                   but                                    +          

·                   dom                                  +

·                   dach                                  +

·                   buda                                  +

·                   widelec                       v'dereć, l→r, c→ć;

·                   narty                                  +

·                   nożyczki                     noĽićk'i, z→Ľ, c→ć;

·                   spodnie                       ¶podn'e, s→¶.

·                   bocian                                 + 

 

Plansza dziewi±ta                  

·                   lampa                                 +

·                   lusterko                       ru¶terko, l→r, s→¶;                     

·                   butelka                        buterka, l→r;

·                   balony                         barony, l→r;      

·                   lalka                                   +

·                   motyl                           motyr, l→r;

·                   ul                                  ur, l→r;   

·                   li¶ć                                     +   

·                   lis                                  l'i¶, s→¶;

·                   listy                               l'i¶ty, s→¶;

·                   królik                               +

·                   szalik                            ¶al'ik, s→¶.

 

Plansza dziesi±ta

·                   autobus                          autobu¶, s→¶;

·                   agrafki                              +

·                   aparat                                +

·                   armata                                +

·                   oko                                     +

·                   osa                                  o¶a, s→¶;

·                   okulary                           okurary, l→r;

·                   orzechy                           oĽeγy, z→Ľ;

·                   ucho                                    +

·                   ule                                   ure, l→r.

·                   indyk                                   +

·                   igły                                     +

 

Plansza jedenasta

·                   łabędzie                               +

·                   łóżko                               uu¶ko, s→¶; 

·                   koło                                     +

·                   piłka                                    +     

·                   stół                                  ¶tuu, s→¶;

·                   jabłko                                   +

·                   jaszczurki                        ia¶ćurk'i, s→¶, c→ć;

·                   paj±k                                    +

·                   zaj±c                                Ľaionć, z→Ľ;

·                   hulajnoga                         xurainoga, l→r;

·                   jajka                                      +    

·                   klej                                   krei, l→r.

 

Plansza dwunasta

·                   bułka                                     +

·                   półka                                     +

·                   b±k                                        +

·                   p±k                                        +            

·                   koza                                    koĽa, z→Ľ;

·                   kosa                                    ko¶a, s→¶;

·                   noże                                    noĽe, z→Ľ;

·                   nosze                                  leĽak, z→Ľ.

·                   góry                                        +        

·                   kury                                         +  

·                   biurko                                      +

·                   piórko                                       +

 

CZE¦Ć DRUGA 

Badany miał za zadanie odpowiedzieć na pytanie: „Co kto robi?”

 

     Propozycje odpowiedzi:                       Odpowiedzi badanego:

1.     Pani szyje na maszynie.                   [pan'i ¶iie na ma¶in'e]

                     

     s→¶,        s→¶

2.     Pani pisze na tablicy.                       [pan'i r'i¶uie na tabl'ići]

                                                                     ↑↑                ↑↑

 y→i, s→¶,    c→ć, y→i   

3.     Kolarz jedzie na rowerze.                [kolaĽ ieзe na roveĽe] 

                       

z→Ľ,               z→Ľ

 

4.     Dziewczynka pisze.                         [pan'i p'eĽe f pralće]

            

z→Ľ,    c→ć

5.     Dziewczynka czyta ksi±żkę.            [зefćinka ćita kso¶ke]

   ↑↑      ↑↑       

    2 x c→ć, y→i,     s→¶

6.     Chłopczyk płacze.                            [зefćinka puaće]

   ↑↑           

              c→ć, y→i,    c→ć

7.     Dziewczynka rysuje samochód.       [pan'i r'i¶uie ¶amoγoзik]

       ↑↑       

        y→i, s→¶, s→¶

8.     Dziewczynka myje zęby.                  [зefćinka myie Ľemby]

   ↑↑              

      c→ć,y→i,      z→Ľ

9.     Chłopiec buduje wieżę.                     [xuopak ukuada kloćk'i]

                                                                           c→ć

10. Dzieci jedz±.                                      [зeći ieзo]

                                                        з→з

11. Dziewczynka ¶pi.                              [зefćinka ¶p'i]

    ↑↑  

c→ć,y→i

12. Dzieci hu¶taj± się.                              [xuopak'i  γu¶taio ¶e na γu¶tafće]

      

    c→ć

13. Dzieci ulepiły bałwana.                     [bauvana γuopak'i lep'o]

14. Dziewczynka czy¶ci buty.                 [зefćinka ći¶ći buty]

     ↑↑    ↑↑

         2 x c→ć, y→i

15. Dziecko k±pie się w wannie.             [xuopak ¶e komp'e ]

16. Chłopcy kopia piłkę.                          [xuopak'i graio f p'iuke]

17. Mama gotuje.                                     [pańi gotuie]

18. Dziewczynka gimnastykuje się.         [pan'i ćf'ići]

    ↑↑

c→ć, y→i

19. Mi¶ wypadł z wózka.                          [m'¶ ¶pd Ľ vu¶ka]

                

   s→¶,z→Ľ,s→¶

20. Pan ogl±da telewizję.                          [pan oglonda telev'iĽie]

                                                                            z→Ľ

21. Strażak gasi pożar.                              [straĽak leie vode]

      

    z→Ľ

22. Lekarz bada chore dziecko.                [lekaĽ γuopaka leći]

                         ↑↑

  z→Ľ,         c→ć, y→i

23. Policjant kieruje ruchem.                    [pol'ićiand Ľat¶imuie ¶amoγut]

                   ↑↑       

c→ć,z→Ľ,s→¶,y→i,s→¶

24. Chłopiec bawi się traktorem.              [xuopag bav'i ¶e traktorem]

 

Powyższe badanie zostało poszerzone o powtarzanie zdań i wyrazów. Oto one.

WYRAZY:

·                   bal                        bal                       +               

·                   przewróciła           p¶evrućiua            s→¶,

·                   metr                      metr                     +

·                   balkon                  balkon                  +

·                   koledzy                 koleзi                    з→з,

·                   kropla                   kropra                  l→r,

·                   zeszyt                            Ľe¶it                      z→Ľ, s→¶,

·                   słonecznik             ¶uonećńik             s→¶, c→ć,

·                   lakier                    rak'er                   l→r,

·                   zeszyt                            Ľe¶it                      z→Ľ, s→¶, y→i

·                   latarka                   ratarka                 l→r,

·                   czas                      ća¶                       c→ć, s→¶,

·                   lornetka                rornetka               l→r,

·                   czesać                  će¶ać                    c→ć, s→¶,

·                   plaster                  pla¶ter                  s→¶,

·                   ¶rubokręt              ¶rubokrent            +

·                   gryziesz                gryĽe¶                   s→¶,

·                   kreseczka              kre¶ećka               s→¶, c→ć,

·                   suszyć                  ¶u¶ić                     s→¶, s→¶, y→i,

·                   balony                  balony                  +      

 

ZDANIA:

·                   O dach oparta jest drabina.                [o daγ oparta ie¶· drab'ina]

    

  s→¶,

·                   Kowal podkuwa konia.                      [koval potkuva końa]

·                   W szufladzie leża korale.                    [f ¶uflaзe leĽo korare]

                         

 s→¶,       z→Ľ,   l→r,

·                   Ola przegl±da się w lusterku.              [ola p¶eglonda ¶e v lu¶terku]

                      

                                                                 s→¶,                  s→¶,

·                   Przed fabryk± stoj± rowery.               [p¶et fabryko ¶tojo rovery]

                    

 s→¶,           s→¶,

·                   Baran ma rogi.                                   [baran ma rog'i]

·                   Hydraulik naprawia kran.          [γydraul'ig naprav'a kran]

·                   Grzesio ma czerwon± czapkę.            [gĽe¶o ma ćervono ćapke]

                          

z→Ľ,      c→ć,     c→ć,

·                   Wieczorem gryz± komary.`       `        [v'ećorem gryĽo komary]

                   

   c→ć,        z→Ľ,

·                   Po rzece pływaj± żaglówki.                [po Ľeće puyvaio Ľaglufk'i]

                         

   z→Ľ,              z→Ľ.

 

q                          Analizę wymowy syna przeprowadzę posługuj±c się językoznawcz± klasyfikacj± zaproponowan± przez J. T. Kanię (1982), bo ona  wyodrębnia wszystkie wady artykulacyjne występuj±ce w omawianym studium przypadku.

W¶ród pierwotnych zaburzeń paradygmatycznych - oprócz elizji - powyższy autor wyróżnił substytucję, która zachodzi wówczas, gdy realizacja jakiego¶ fonemu u danego osobnika mie¶ci się w polu realizacji innego fonemu (1982, s.16).

W przypadku syna – pomimo prawidłowego różnicowania słuchem -nast±piło ujednolicenie realizacji trzech szeregów dentalizowanych we wszystkich pozycjach w wyrazie (nagłos, ¶ródgłos, wygłos) bez względu na s±siedztwo fonetyczne. Mamy zatem tu do czynienia  jakby z substytucj± podwójn±  [ s, s → ¶; c, c →ć itd.]. A oto przykłady:

·        no¶oro¶ćov'i

·        ¶k¶ideuka

·        o¶troĽńe

·        p¶in'e¶e¶

·        p¶ćouom

·        Ľak¶ićaua

 

 

 Nie zauważyłam, aby w przypadku nieprawidłowej wymowy tychże głosek starał się je poprawiać, chociaż kiedy powtarzam gło¶no jego sposób wymowy, bezbłędnie wskazuje wszystkie moje nieprawidłowo¶ci. Zauważa je u siebie, bo udziela bezbłędnych odpowiedzi, kiedy pytam go, czy dane słowo wypowiedział wła¶ciwie. Przypuszczam, że jego bierno¶ć w tym względzie jest wynikiem znacznego utrwalenia takiego wła¶nie sposobu wymowy, bo jak podaj± Ľródła - głoski sycz±ce powinien wymawiać od około czwartego roku życia, szumi±ce za¶ od pi±tego. ( I jeszcze jedna uwaga. Ograniczyłam się tutaj do podania kilku stosownych przykładów pochodz±cych z dłuższych wypowiedzi spontanicznych, wszystkie bowiem pozostałe nieprawidłowo¶ci s± dokładnie wyszczególnione w badaniu wymowy  Kwestionariuszem obrazkowym G. Demel wzbogaconym o inne propozycje).

 

Powyższej substytucji u syna towarzyszy deformacja. Mówimy o niej wówczas, gdy realizacja jakiego¶ fonemu wykracza poza wła¶ciwe normie pole realizacji tego fonemu, a zarazem nie mie¶ci się w palu realizacji innych fonemów (J. Kania, 1982, s.16). W omawianym przypadku zaburzenie to polega na wymowie międzyzębowej, zatem mamy tu do czynienia z seplenieniem zwanym też sygmatyzmem wła¶ciwym interdentalnym. Międzyzębowo syn realizuje także pozostałe spółgłoski przedniojęzykowo – zębowe [ t,d,n]. O istnieniu przypadków, w których wymowa międzyzębowa dotyczy nie tylko spółgłosek szeregów: sycz±cego, szumi±cego, cisz±cego, ale i  trzech powyższych, wspominaj± w swych pracach H. Rodak (1992, s. 25) i J. Kania (1982, s. 175).

Poza opisan± wyżej substytucj± w omawianym przypadku mamy również do czynienia z niekonsekwentn± realizacj± l→r i występuj±c± sporadycznie wymian± r→l. Poniżej zamie¶ciłam stosowne przykłady również takich wyrazów, w których dana głoska pojawiła się dwukrotnie, zatem ma w nich miejsce zjawisko asymilacji głoskowej na odległo¶ć.

§        l→r

foter, karaf'or, terefon, v'idereć, parasor, rusterko, buterka, barony, motyr,ur (ure), xurainoga, krei, okurary, prarka, rornetka, ratarka, kropra, korare, kolar, ar'erka

§        r→l                                                                                                         kololovy (słowo to czę¶ciej jednak w mowie spontanicznej przybiera postać kororovy), v'adlo, kolar.

Jak widać, w obu grupach znajduje się słowo kolar, w których syn wyodrębnił now± „zdobycz” fonetyczn±, od niedawnego sybstytutu, ale w dalszym ci±gu struktura słowa jest niewła¶ciwa. Można tu mówić o kolejnym zjawisku, a mianowicie o metatezie głoskowej. Dodać w tym miejcu należy, że podczas powtarzania serii pojedynczych wyrazów syn starał się poprawić własne wady artykulacyjne w tych wyrazach, w których te głoski współwystępowały. Można zatem mówić, że dziecko słyszy różnicę między dĽwiękami i ma poczucie własnej niedoskonało¶ci artykulacyjnej, ale mimo to błędy popełnia, niekiedy nawet poprawiaj±c wyraz wypowiedziany wcze¶niej prawidłowo. O tym za¶, że niekiedy zdarza się dziecku prawidłowo realizować strukturę wyrazów z tymi głoskami ¶wiadcz± słowa: arielka czy pla¶ter.      

    Na temat powyższego zjawiska wypowiada się również Kania. Pisze on, że z chwil± gdy dokona się proces usamodzielniania fonetycznego [r] w stosunku do [l], nowa głoska ekspanduje z duż± sił± artykulacyjn±, że mog± się pojawić formy typu rak'er, korare, rornetka czy  kropra. Tenże autor pisze również, że uderza bezwzględna przewaga występuj±cych z [r] wadliwych realizacji głosek szumi±cych. I dodaje, że zjawisko to było podkre¶lane i tłumaczone fizjologiczne, ponieważ głoski te wymagaj± ruchu przodu języka do dzi±seł, upo¶ledzenie za¶ tego ruchu jest wspóln± przyczyn± wady (J. Kania, 1982, s.251). Jednakże tłumaczenie to było dla przywoływanego autora niewystarczaj±ce. Współwystępowanie powyższych wad wymowy J. Kania tłumaczył również tym, że głoski te najczę¶ciej ulegaj± zniekształceniom i należ± do najpóĽniej rozwijaj±cych się w¶ród  u dzieci.

O tym, dlaczego [r] pojawiło się wcze¶niej w wymowie syna niż szereg szumi±cy, pisze również A. Sołtys – Chmielowicz. Uważa ona, ż [r] jest w pewnym sensie głosk± łatwiejsz±, chociaż ta łatwo¶ć może być spraw± względn±. Głoska [r] wymaga większej sprawno¶ci motorycznej języka, lecz stanowi jednostkę odrębn± zarówno słuchowo, jak i artykulacyjnie, w przeciwieństwie do szeregów dentalizowanych, które s± podobne brzmieniowo i w zbliżony sposób wytwarzane (A.Sołtys – Chmielowicz, 1998, s. 69-70). 

Wracaj±c do wcze¶niejszego w±tku, chcę podkre¶lić, że zaistniałe nieprawidłowo¶ci artykulacyjne w stosunku do ogólnej liczby słów z użyciem [r] wypowiedzianych przez syna w zaprezentowanych badaniach stanowi± niespełna 20 %, za¶ w przypadku wyrazów z [l]  około 3%. Widać więc, że proces stabilizacji tych głosek powoli zmierza ku końcowi, a zatem mamy tu do czynienia ze stadium przezwyciężania substytutu ( J. Kania, 1982, s. 189-90) i na tym etapie zjawisko to można uznać za normę w odróżnieniu od substytucji systemowej typu s,s →¶.

Anna Sołtys – Chmielowicz (1998, s.58) uważa, że substytucje tzw. typowe, występuj±ce u większo¶ci dzieci, a spotykane powyżej szóstego, siódmego roku życia ¶wiadcz± o opóĽnieniach i s± wadami, za¶ deformacje głosek s± zawsze wadami, chociaż w omawianym przypadku nie wpływaj± niekorzystnie na zrozumiało¶ć wypowiedzi syna (H. Rodak, 1992, s.25-26).

Kolejna substytucja , y→i uwarunkowana jest występowaniem w wymowie dziecka substytucji systemowej (s →¶, z →Ľ, c →ć, з →з). Tam bowiem, gdzie zamiast głosek przedniojęzykowo – zębowych występuj± ¶rodkowojęzykowe, po tych ostatnich może być tyko [i], np. ćita, risuie, ma¶in'e, noĽićk'i, ¶iua, Ľmoćić, vuo¶i, u¶i, naĽiva, p¶iglonda, ćf'ići, ¶iie, ¶k¶ideuka i inne. O tym, że samogłoska [y] jest realizowana wła¶ciwie we wszystkich pozycjach ¶wiadczy chociażby słowo [wyp'iu].

Efektem substytucji systemowej w wymowie syna s± wtórne zaburzenia syntagmatyczne o charakterze jako¶ciowym, polegaj±ce na wymawianiu nowych grup spółgłoskowych, których nie ma w języku polskim. Poniżej wypisałam stosowne przykłady.

Ø     poł±czenie   ¶t: ie¶t, ¶tont, pla¶t'iku, kapu¶te, li¶tk'i, o¶troĽn'e,pe¶tke, torńi¶ter, lu¶terko, l'i¶ty, ¶tuu, pla¶ter; 

Ø     poł±czenie   t¶: popat¶, ot¶uń, popat¶, zat¶imuie;

Ø     poł±czenie   ¶u: podro¶uy, vy¶ua, ¶uoń;

Ø     poł±czenie   ¶k: gdai¶ka, pogua¶kai, p'e¶k'i, n'eb'e¶k'i, bĽu¶ku, ćę¶k'e, k¶o¶ka, Ľela¶ko, gru¶ka, uu¶ko, vu¶ka;

Ø     poł±czenie   k¶: zak¶ićaua;

Ø     poł±czenie   p¶: p¶in'ese¶, p¶eno¶ne, pseiзemy, p¶evrućić, p¶eglonda, p¶et, p¶ikleiua;

Ø     poł±czenie   ¶p: ¶padoγron, ¶paγelka;

Ø     poł±czenie   ćn: moćnei;

Ø     poł±czenie   ćń: suonećńik;

Ø     poł±czenie   Ľv: naĽvauem;

Ø     poł±czenie   Ľv': roĽv'inou;

Ø     poł±czenie   Ľm: Ľmoćić;

Ø     poł±czenie   bĽ: bĽu¶ku, dobĽe;

Ø     poł±czenie   ńć: pomarańćovy, końću;

Ø     poł±czenie   ¶n: ia¶ny;

Ø     poł±czenie   Ľr: Ľrob'iu;

Ø     poł±czenie   pć: depć;

Ø     poł±czenie   Ľg: roĽgry¶;

Ø     poł±czenie   rз: barзo;

Ø     poł±czenie   f¶: f¶p'inać;

Ø     poł±czenie   ćk: ¶ćotećka, bećk'i, kloćk'i, noĽićk'i, kre¶ećka;

Ø     poł±czenie   gĽ: gĽeb'eń, gĽe¶o;

Ø     poł±czenie   fć: xu¶tafće, зefćinka. 

Następn± grupę wad wymowy stanowi± pierwotne zaburzenia syntagmatyczne, o których pisałam w poprzednim podrozdziale. Najliczniej reprezentowane w tej grupie s± odkształcenia ilo¶ciowe, które polegaj± na uszczupleniu struktury wyrazu powstałej w wyniku redukcji fonemów (J. Kania, 1982, s.20), np. [dugop'¶  dlugopis  , pomy¶u  pomysł , vypat wypadł  ]. Drugi i trzeci z przytoczonych wyrazów to przykład elizji głoskowej w wygłosie, pierwszy jest wynikiem poł±czenia dwóch spółgłosek: zwartej z półotwart±, w wyniku czego wypada głoska bardziej otwarta. Przkładów takich jak: pać   patrz  czy p'er¶a   pierwsza  nie biorę pod uwagę, bo taka wymowa jest uznawana za prawidłow± w słownikach poprawno¶ciowych. Kolejnymi przykładami – przywoływanymi wcze¶niej– s±: metateza sylab [popronuje] oraz wzbogacenie struktury wyrazu o dĽwięk występuj±cy w jego budowie [n'evзv'eзov'i].

Jak widać, błędy te występuj± sporadycznie, zatem ich niwelowanie nie będzie wymagało szczególnych zabiegów.

 

3.2.3. Weryfikacja hipotez

Na etapie III – weryfikacji hipotezy – ustala się program terapii i prowadzi j± zgodnie z odpowiedni± dla danego zaburzenia metodyk± postępowania logopedycznego. O trafno¶ci sformułowanej hipotezy ¶wiadcz± efekty terapii logopedycznej. Je¶li ich nie ma, należy od pocz±tku przeprowadzić postępowanie diagnostyczne lub zmienić program terapii (G. Jastrzębowska, O. Pelc – Pękala, 1999, s.638).

Należy podkre¶lić, że procesy diagnozowania i terapii logopedycznej wzajemnie się uzupełniaj±, gdyż w trakcie terapii dochodzi do weryfikacji trafno¶ci wcze¶niej postawionej diagnozy, co detreminuje zmianę lub kontynuację programu terapii.

Temu wła¶nie zagadnieniu po¶więcony będzie kolejny, a zarazem ostatni rozdział  niniejszej pracy.

 

© Copyright 2006 Kadd Flaw. All Rights Reserved.